Wednesday, July 07, 2010

Bercakap soal Hati...

Aku kenal cinta sejak bila ya.... emmmmm rasanya sejak aku memasuki sekolah menengah kot. Masa sekolah rendah ada juga kita dipadankan dengan siapa2 di dalam kelas kan. Biasalah tu... Aku masih ingat.. Masa aku darjah 6, aku dipadankan dengan Salmiah Che Ani oleh kawan2 aku. tetapi sejujurnya aku lebih tertarik hati kepada Azlina Abdul Rahim. Tapi aku xpernah bagitau siapa-siapa sehingga kini... Dan melalui blog ini aku mahu berkongsi semua kisah aku yang masih aku ingat dari zaman kanak-kanak sehingga kini. Ada antaranya tak siapa pun tahu...

Sebelum itu, aku mahu perkenalkan siapa diri aku... Nama aku yang sebenar-benarnya ialah ARZMAN BIN SAAD. Aku 'berselindung' disebalik nama TIANA ARESYA bukan untuk suka-suka. Tapi aku gunakan nama itu dalam penghasilan novel. Itu strategi penerbit katanya... Jadi, kepada teman2 yang sudah mengenali aku tidak lah menjadi masalah. Cuma yang baru2 hope kalian tidaklah mengatakkan aku sengaja menyembunyi identiti ok...

Aku dilahirkan pada 1 September 1978.. 32 tahun yang lalu (semasa kisah ini ditulis).. Hari Jumaat, jam 9.30 pagi kira2 dua hari sebelum umat Islam merayakan 1 Syawal 1398h. Kira aku anak ramadhan lah... Semasa aku dilahirkan aku kurang menangis.. mak aku kata, senang sangat2 nak jaga aku semasa kecil. Syukur Alhamdulillah,aku tidak memberikan kesulitan buat kedua ibu bapa ku...

Zaman aku kecil2 aku tak lah berapa tahu sebab aku ni jenis yang tak ambil kisah tentang sejarah zaman kecil2aku. Apa yang dicerita, itu lah yang aku tahu. Tidak aku bertanya lebih2. Kadang2 tu adik2aku lebih tahu kisah aku dari aku sendiri... Antaranya :
1. Aku tak ingat pun ada 1 kisah aku panjat pokok tetapi aku tak tahu turun. Aku pun duduk diam saja atas pokok tu sampai la mak aku sedari aku hilang.
2. Aku diletak di rumah atas depan pintu.. Aku tak bergerak ke mana2. Hanya tengok saja adik2 bermain dan berlari2. So, mak aku x risau langsung aku jatuh... Nak makan? Nak susu? Aku hanya senyum. x da aku minta2... Senang ke jaga aku macam ni? Macam orang bisu...

tapi masa zaman kanak pun, aku dah ada peminat. Anak adik tok wan... NOORAZURA namanya minat kat aku... Setiap kali main sama-sama, berulang kali dia dok sebut "aa nak kawin dengan Man, aa nak kawin dgn man.." Sekali pak dia jerkah.. diam terus.. Bila aku pindah bersama keluarga ke Pahang, adik dia pula NOORAZLINA minat kat aku. Petang2 dia duduk di buaian dia pun nyanyi "Lina ingat kat Man, Lina ingat kat Man.." Lucu betul bila aku tahu.. Apa lah yang ada pada aku samapai diminat sebegitu sekali, aku pun tak tahu... Sekarang ni ZURA & LINA sudah kawin pun.. Kami pun jarang2 dah berhubung. Nak kata lost contact tu tidak juga. Tapi raya mesti aku gi rumah mereka...

Lupa nak bagitau.. Keluarga aku ni hidup macam nomad. Berpindah randah.. Sejak lahir aku tinggal di Kg. Batu 17, Pantai Remis.. Kemudia tak silap aku tahun 1985 kami berpindah ke Felda Lepar Hilir 3 di Gambang, Kuantan Pahang.. tapi abah tak biasa kerja di darat... Jatuh sakit teruk. Kami balik semula ke Perak. tapi adalah 'kenangan' Pahang.. Adik aku ROSLINDA dilahirkan beberapa bulan kami pulang.

1987 kami tinggal di rumah tok Hartiah (mak kepada mak aku) sekejap, dan aku bersekolah di SK Sungai Tinggi. Tak sampai 3 bulan aku pindah ke SK Panchor... Bila keluarga aku pindah ke Kg. Selekoh.. Aku pindah sekolah lagi SK Pengkalan Baharu. Sekolah masa aku darjah 1. Dapat la kau jumpa kawan2 lama aku semula...

1989 keluarga berpindah ke rumah sendiri di Kg. Permatang Raja dan aku berpindah semula ke SK Panchor sehingga lah aku ambil UPSR di sini. Setiap hari aku berkayuh basikal 4 km untuk ke sekolah bersama kawan2 yang aku pun ingat2 lupa.. Antaranya JOHARI MAT NAYAN, ARIFF WAHID, NORHAYATI HARUN. Pernah terserempak dengan babi hutan melintas jalan. Kecut perut aku time tu...

1990 aku akan menghadapi UPSR... Time tu keluarga aku susah betul.. Satu lagi rahsia belum aku bagitau kalian... Dari darjah 1 hingga darjah (bulan 5, 1990) aku satu2nya anak melayu di sekolah kebangsaan yang pakai SELUAR PENDEK lantaran kemiskinan yang sangat teruk. Baju pun yang tiada poket sebab aku tukar2 baju dengan adik2 aku. hanya masuk bulan 5 baru aku merasa pakai seluar panjang. Itu puns seluar yang dibuat untuk seluar raya... malu tiada dalam kamus hidup aku sebab memang aku orang susah...

Sepanjang aku membuat persediaan UPSR aku selalu x balik rumah. Dari jam 12.30 hingga jam 2.30 petang aku melepak di belakang blok sementara tunggu kelas tambahan.Kalau aku balik, nanti nak kena datang semula. Penat ooooo... Aku berTERIMA KASIH kepada beberapa cikgu aku yang sangat besar jasanya kepada aku. Antara nya :

1. Cikgu ROBIAH MOHAMAD - Guru BI yang telah bayar yuran aku, bagi aku makan bila aku tak balik rumah...
2. Cikgu ABDULLAH HUSSAIN - Guru BM/Kelas yg banyak berkorban masa dan tenaga datang mengajar siang malam..
3. Cikgu HAMZAH - Guru Matematik..

Lain2 aku minta maaf sebab dah tak ingat lagi nama selain nama Guru Besar cikgu MAT SAAD DAHAMAT (Dah arwah - Al Fatihah).. PK cikgu NORFADILAH orang panggil cikgu YANG...

Aku paling sayang / hormat adalah cikgu ROBIAH & cikgu ABDULLAH... Aku masih ingat bila result keluar, aku menangis semahunya depan cikgu ROBIAH.. Aku ingat kata2 aku..

"Cikgu, saya minta maaf banyak2 sebab saya x dapat bagi A kat cikgu. Saya janji nak bagi A untuk English.. Tp saya hanya mampu dapat B.. Maafkan saya cikgu..."

Aduhhhh aku cite bab mcm ni CONFIRM meleleh air mata aku... Hati aku tersentuh sangat2 macam ni.. Tambah menangis bila cikgu ROBIAH kata "xpa lah Arzman, cikgu tau Arzman dah usaha yangsebaik mungkin. Cikgu tak marah, cikgu tak kecewa pun. Cikgu ikhlas bantu Arzman. Cuma cikgu harap Arzman terus berjaya. Ubah nasib keluarga."

Bila aku masuk sekolah menengah, cikgu ROBIAH pun pindah ke Kedah dan aku langsung lost contact dengan dia sehingga kini. Kalau lah aku dapat berjumpa dengan cikgu ROBIAH lagi.. Memang aku nak salam cium tangan dia.. Aku nak cerita apa jadi pada aku hari ini...

Ok.. Cukup dulu lah untuk yang pertama ni yer.. Nanti2 masuk part II pula..

No comments:

Post a Comment