Saturday, July 10, 2010

Bicaraku Tentang Sahabat II..

Assalammulaikum...

Ok kesempatan datang lagi. Aku mahu sambung kisah tentang sahabat yang 10 orang yang aku utamakan... Aku dah cerita 5 yang pertama :
1. Allahyarhamah Noorazarina @ Ketam Batu...
2. Norlaili Sarip @ Chipmunk
3. Siti Noor Fatmah Ishak @ Kapal Selam
4. Norwati Ahmad @ tee
5. Suriza Abu Shah @ Dik Za


So 2 nita aku nak cite lagi 4 dari 5.... Mereka ialah :

6. Fransisca Janin @ Hazziya Azzyati

Fransisca Anak Janin ( 10 / 10 / 1992 )
“FRANSISCA” atau aku panggilnya ADIK seorang yang aku mula kenali tahun 2008 semasa dia di kelas 4A... Kali pertama aku tengok dia yang kecil molek, aku dah rasa suka dan mahu kenali lebih dekat.. Tapi aku hanya sempat kenali dia selama sebulan bila mana dia kemudian bertukar ke Sibu. Sedih sangat aku sebab aku baru sahaja mahu mengenali dia..

Tapi kuasa Allah, tahun 2009, dia kembali ke SMK Simunjan No.1... Bila aku tengok list nama 5A, ada nama Fransisca, aku begitu gembira dan semangat nak masuk ke 5A.... Stelah hampir 11 bulan mengajar dan mendekati dia, aku berasa sangat sayangkan dia. Aku bukan lagi anggap, tetapi aku terima Sisca sebagai adik kandung aku..

Aku membantu adik aku membuat persediaan secukupnya untuk SPM 2009 dan mencapai cita2nya... Aku senang sekali mengenali adik. Seorang yang sangat kuat semangat dan rajin. Biarpun kadang2 dilanda macam2 dugaan, tetapi adik tidak mudah berputus asa. Aku berasa terpanggil untuk membantu setakat yang mampu untuk memastikan adik bersemangat untuk terus berjuang. Tapi sayang, semasa SPM adik menghadapi banyak masalah dan sakit yang datang tiba-tiba.. Adik aku ni ada sakit tp tak siapa tahu termasuk aku... Aku tau sikit2 saja.. Yang sebetul hanya dia yang tahu...

Akibatnya sakit dan cabaran, result adik tak lah sebaik yang diharapkan... So, now adik hanya bekerja di Kuching untuk mengumpul $$. Dia mahu ambil SPM semula tahun hadapan. Moga kali ke 2 ini, adik akan lebih berjaya OK...

Adik yang aku kenali sangat menggembirakan aku. Dia begitu mendengar kata, hormati aku dan aku amat yakin yang dia boleh berjaya dalam mengejar cita-citanya. Walaupun aku bukan guru kelas dia ataupun dapat selalu bersamanya, tetapi SMS sentiasa menjadi penghubung kami. Telah banyak yang adik kongsikan bersama aku dan aku anggap kepercayaan dan kasih sayang yang adik berikan pada aku amat aku hargai dan sanjungi.

Aku juga mengharapkan agar aku mampu menjadi abang yang terbaik buat dirinya. Buat adikku, aku sayang kamu dan aku akan membantu setakat mampu demi kejayaan dan kegembiraan mu. Aku mahu kau berasa bertuahnya memiliki aku sebagai abang mu... InsyaAllah, andai dibukakan pintu oleh-Nya, aku mungkin dapat melihat HAZIYAH AZZYATI di depan mata.. Nama ini aku pilih andai 1 masa nanti dia memilih Islam sebagai pegangan hidupnya. Memang dia akui dia berminat dengan Islam, tapi belum tiba masa untuk dia mengucap ikarar sebagai Islam kerana masih ada hati2 yang perlu dia jaga.. So, tunggu sajalah..

7. Rostina Japon @ Liyana Aqilah
Rostina Anak Japon @ ( 19 / 6 / 1989)

“adiQ” adalah adik aku yang bukan satu emak satu ayah tetapi pada aku memang adik kandung aku. Aku amat menyayangi adiQ aku ni. Susah senang dia adalah susah senang berganda bagi aku.

Aku kenali adik sejak dia tingkatan 2 tetapi dapat peluang mendekatinya setelah dia tingkatan 4. Tetapi kelewatan mendekatinya bukan alasan untuk aku tidak dapat rapat dan dekat dengannya.

Setelah aku menjadi guru kelasnya tahun 2006, kami mula rapat dan aku juga semakin mengetahui tentang dirinya. Bila aku sudah memiliki kereta sendiri, setiap jumaat tugas aku ialah aku akan menghantar adiQ pulang bersama Cat ke kampung dan Ahad akan menjemput semula mereka. Aku rasa gembira tiap kali menghantar dan menjemput mereka.

Tapi adiQ semasa tingkatan 5 ni selalu juga ‘ponteng’ kelas sebab masalah keluarga. Aku nak bantu tetapi tak tahu bagaimana untuk membantu. Hanya dapat beri kata2 semangat, bawa adiQ jalan2 makan2 di rumah aku. Berkenal dengan isteri dan anak aku supaya adiQ rasa terhibur dan terfikir bahawa masih ada yang menyayangi adiQ dengan sepenuh kasih sayang. Yang sentiasa di sisi.

Setelah tamat SPM, aku agak terputus hubungan kerana adiQ ke Kuching tinggal dengan abangnya dan kerja. AdiQ juga terlibat dengan PLKN. Aku rasa kecewa bila result keluar adiQ tak sempat buat rayuan ke Form 6 kerana lewat datang ambil result. So, nak tak nak terpaksa lah kerja dahulu.

Aku nak bantu adiQ masuk kolej Kejururawatan Masterskill tapi adik ‘menghilang’ kan diri sementara. Tiba2 sahaja dibagitau adik mengikuti pemilihan tentera. Dan ditakdirkan dapat. So, terbanglah adik ke Port Dickson tahun 2007 dan terpendam lah hasrat dan cita2nya (juga aku...) untuk menjadi jururawat. Tak pa lah, mungkin rezeki adiQ sebagai askar.

Aku tumpang gembira sebab adiQ dah dapat kerja di Kementerian Pertahanan (Unit Gaji @ UGAT)walaupun agak sukar nak bayang kan adiQ yang lembut dan cantik ni berkawad tengah panas, angkat beg berat. Tapi adiQ buktikan adiQ mampu!!

Aku tambah gembira bila masuk 2009 kami telah semakin akrab dan telah kami tukarkan cikgu & Ros kepada abang & adiQ. Sejak itu kami memang betul2 rapat.Jika diberikan hidayah oleh-Nya... Kita akan dapat melihat Liyana Aqilah... Nama ni kami pilih sama2... Amin.... Tapi yang terkini akhir2 ini, aku merasakan impian nak melihat Liyana Aqilah kemungkinan besar tidak menjadi nyata lah sebab dia pun dah memilih lelaki seagamanya (kristian) sebagai bakal teman hidupnya. Apapun, tidak salah aku mendoakan agar 1 hari mungkin Allah bukakan hati dia kan..


8. Nurhaya Morjadi @ anak abah
Nurhaya Binti Morjadi(7 / 4 / 1991)

Nurhaya yang ku panggil "YAYA" adalah "anak abah" @ anak aku semasa aku di SMK SIMUNJAN NO.1.. Tapi aku kenal Yaya pun agak lewak. Sudah dipenghujung tahun 2009. Beberapa minggu sebelum cuti sekolah. Apapun, aku dah 'melihat' Yaya dah lama. Sejak dia mula masuk SMKS1 lagu. Aku suka tengok style dia yang gila2 bersama geng2 dia (Aku dapat tau dia ada Geng Kapak bila dah rapat dengan dia..).

Aku menjadi abah dia lepas dia bercerita tentang ibu bapanya yang berpisah dan dia mahu @ suka kalau aku jadi abah dia sebab aku ni gila2, kuat mengusi dia sama lah macam dia. Like father like daugther lah kan... So, aku pun tiada masalah.. boleh jadi abah dia. Lagipun aku tak ada siapa2 masa tu kan. Ada anak pun dah ikut bekas isteri. Aku rindu anak aku tp aku x dapat selalu bercakap dengan dia. So Yaya boleh.. Lagi pun bagus juga aku dekat dengan Yaya. Aku boleh sentiasa bagi sokongan pada dia. Tahun ni dia akan menduduki STPM. Aku harap benar dia akan lulus dengan baik dan dpat masuk UUM (seperti yang dia target)..

Apa yang boleh aku katakan tentang anak aku ni.. Biarpun x sempat nak kenal secara lebih dekat, tapi aku selalu berhubung melalui sms... Ada saja lah yang kami bincang dan kadang2 saling mengusik. Aku anggap aku ni kabah dia, aku juga kawan dia... That y aku boleh serasi dengan dia. nak pula dia ni hantu novel... Katanya "hidup tanpa novel, ibarat hidup tanpa nasi"...

Buat anak abah.. Abah sayangkan anak abah ni dan sentiasa mendoakan anak abah berjaya dlm STPM/MUET/STUDY juga sentiasa sihat ceria gembira bahagia walaupun abah jauh dari mata Yaya, tapi Yaya tetao abah ingati selalu...

9. Norzaimah Abu Bakar @ Norzi

Norzaimah Binti Abu Bakar (4 / 3 / 1978)

“NOZIE” adalah teman yang aku kenali semasa aku menjalani latihan praktikal Ijazah aku di Jabatan Buruh, Taiping pada Mac – Mei 2000. Masa tu aku bersama dia dan Faridah @ Farid di satu Jabatan. Tetapi aku sering menjadi ‘mangsa’ buli sebab aku ni pendiam dan ‘skema’. Banyak kerja yang aku buat di Jabatan dan mereka hanya jadi tukang tengok dan kacau aku. Tapi pengalaman yang menarik sepanjang 3 bulan di sana.

Selepas habis praktikal, masing2 bawa hal tetapi aku masih go on dengan Norzi. Aku rasa selesa bersahabat dengan dia dan berkongsi apa juga cerita. Ketika aku di Perak dia dah pun buka langkah bekerja di KL. Kami saling berhubung dengan telefon dan surat.

Dia banyak memberi pendapat bila aku dalam dilema dengan Amy. Bila aku ke Sarawak, kami makin rapat dan saling berhubung melalui SMS. Bila aku ke Sabah untuk berjumpa pertama kali dengan buah hati aku, dia begitu gembira dan menanti cerita gembira yang akan aku kongsi dengannya.

Tapi , malang sekali… Kisah aku dan Amy tak panjang. Kami putus tunang dan Norzi satu-satunya teman aku yang masih setia di sisi. Saat itu aku terfikir, mungkinkah permata di depan mata aku tak nampak, kaca di seberang yang aku cari? Mungkinkan jodoh aku ada di depan mata tetapi aku tak nampak?

Akhirnya aku beranikan diri meluahkan hasrat hati. Siapa sangka, akhirnya membawa kepada ikatan pertunangan pada 30 Mei 2004 seterusnya melayarkan bahtera perkahwinan pada 30 Mei 2005 walaupun menghadapi dugaan yang bukan sedikit. 4 Februari ikatan ini kian kukuh apabila hadir Batrissyia Nur Iman… Anak tunggal kami yang kian petah berkata-kata.

Namun, dugaan kami tidak terhenti di situ. Pelbagai dugaan terus menghujani kami. Dan aku akui ianya berpunca daripada aku yang terlalu mementingkan diri (mungkin)… Akhirnya ikatan rumah tangga kami berakhir pada 22 November 2008. Kami (aku) membuat keputusan untuk mengundur diri setelah tidak mampu lagi untuk terus menjadi suami yang baik buat dirinya. Aku tidak mahu menyiksakan dirinya.

Tetapi demi anak, kami tetap berkawan dan akan terus memberikan perhatian kepada anak tunggal kami ini agar tidak terkurang rasa kasih sayang pada Batrissyia.

Apa sekali pun, aku amat menghargai setiap limpahan kasih sayang, cinta dan rindu yang telah dia tumpahkan buat aku sepanjang 3 tahun kami berkongsi hidup dan suka duka. Moga satu masa kelak, diri mu akan ditemukan dengan seseorang yang lebih mampu dan dapat memberikan kebahgiaan yang lebih bermakna buat dirimu.

Ku pohon kemaafan dari hujung rambut hingga ke hujung kaki atas setiap salah dan silap ku, sama ada disedari atau tidak. Ku mohon halalkan termakan, terminum dan maaf atas segalanya. Dan aku sememangnya sentiasa memaafkan setiap salah dan silapmu. Ku halalkan tiap makan minum pakaimu sepanjang tempoh kita bersama.

Terima kasih sahabatku…
Terima kasih isteriku…
Aku hargai segalanya yang kau korbankan buat kita…

Aku mungkin bukan yang terbaik buat mu...
Kerana aku ni serba kekurangan imlu dan amal...
Namun telah aku usahakan sedaya upayaku...
Untuk menjadi yang terbaik buat dirimu...
Untuk menjadi yang teristimewa dalam hidupmu...
Namun, takdir Nya siapa yang mampu menolak...
Kerana sekecil dugaan yang diberikanNya buat kita...
Terasa besarnya hingga tak tertanggung...
Lantas pengakhirannya kita terpisah membawa haluan sendiri...
Aku hanya mampu memohon kemaafan kepada mu...
Dan mendoakan agar kau kan bertemu dengan seorang peneman hati..
Yang lebih baik daripada aku...
Agar bisa kau bahgia melayari sisa-sisa huidup ini..
Seperti man aku juga kan teruskan pelayaran hidup ku ni..

Ini lah 4 lagi sahabat yang amat aku sayagi. Aku kata ada 10 kan.. sorang lagi siapa? Haaaaa itu kena tunggu lagi....

Selain dari 10 orang ni ada lagi kawan2 yang aku sayang juga lah. Kebanyakkan anak murid aku dan teman2 lama aku. Antaranya :

1. Nurfarahin Abg Monir - anak murid aku (sekarang di IPBL)
2. Cik Rosemawani Vhe Hussin - teman 1 maktab
3. Antasia Anak Tawi - anak muris aku (now Form 5 di Tabuan Jaya)
4. Lenja Martina Anak Junior - anak murid aku (now Form 5 di SMKS1)
5. Rosmawati Abdullah - anak angkat keluarga aku
6. Noriah Mat Zain - teman aku yg dah lost contact
7. Ahmad Zuwairi Nahari - teman 1 sekolah @ adik angkat aku dulu - kini
8. Megat Azril Izwan - teman 1 sekolah @ adik angkat aku dulu - kini
9. Saiful Anwar Shahar - teman 1 UUM
10. Mohd Fazli Ismail - Teman 1 UUM
11. Abdul Karim Muzaffir - adik angkat aku - kini tp dah lost contact
12. Donna Lungkam - anak murid aku (sekarang di USM)
13. Karen Lim Pei Pei - anak murid aku (sekarang di UM)
14. Maslina Abg Monir - teman aku 1 masa dulu.
15. Natasha Abu Al Shahri - teman sejak 1997 (now keje di Putrajaya)
16. Syopiah Abdul Rahman - teman 1 tempat kerja di Sarawak dulu
17. Siti Farah Hanani - adik aku juga lah ni sejak 2001...
18. Elliani Malinee - sama juga.. adik aku sejak 2001
19. Kartina Shahriza - adik angkat aku sejak 1997 (now keje di KL)
20. Siaw Mok Lan - teman 1 masa dulu... Dah tiada apa2 lagi...

dan beberapa lagi teman2 yang tak tertulis dalam ni...

No comments:

Post a Comment