Monday, July 12, 2010

Bicaraku.. Sekolah Menengah Part II

Assalammulaikum..

Baru aku ada masa sikit untuk menulis lagi..

Ok, aku nak citer perubahan yang berlaku pada aku yang aku sendiri pun TERKEJUT... Masuk tingkatan 2 aku cuba aktifkan diri... Aku masuk kelab Bahas & PIdato.. Bayangkan aku yang pendiam, pemalu masuk kelab yang sememangnya untuk golongan yang banyak cakap dan membangkang...

Aku juga masuk acara sukan. Tp tidak lah bola sepak, rubgy or lain-lain tu. Aku masuk Olahraga. Acara pun bukan calang-calang.. 800m, 1500m, 5000m dan 4X400m... Aku rumah PUTIH @ SIGMA... Siapa sangka.. Dalam diam aku.. Rupanya aku ada kekuatan pemberian Tuhan. Aku berjaya dalam acara yang aku sertai tau. Aku dapat no.3 800m, no.2 1500m dan no.3 5000m. Aku juga dapat no.2 lari berganti2 4x400m.

Dan aku juga mula memberi tumpuan pada sukan, bahas & pidato... Tp aku x lah berharap sangat wakil sekolah dalam bahas & pidato sebab ramaiiiii lagi yang hebat2 dari aku. Nak pula aku ni 'sayur' lagi... Biar lah aku belajar dulu selok belok berbahas dan pidato. Soal hati memang aku tak ambil kisah langsung..

Bila aku mewakili sekolah ke Kejohanan Olahraga Peringkat Daerah Hilir Perak, aku kenali seseorang. Itu pun secara tak sengaja. AKu cedera dipijak stud tajam peserta luar. Aku lari tak pakai kasut tau. Tak biasa dan selesa berkaki ayam. Masa tu acara 1500m. Aku ingat lagi aku di depan.. Tapi ada peserta luar yang menghampiri aku dan pijak kaki aku. Berdarah2 huhuhuhuhu sakit...

Tapi sebab sakit tu aku kenali WATI... Melalui SHARBI kenalan baru aku masa sukan tu, aku kenali NORWATI dan sejak tu aku sering berutus surat dengan dia. Mana lah ada handfon lagi time tu. So, surat sajalah tiap minggu. WATI pernah 'melawat' aku di asrama beberapa kali. Dia datang dengan kawan dia.

Terharu betul bila ada tetamu yang datang melawat. Harap famili memang tak mungkin lah. Sebab aku tau kesusahan mereka. So, sekurang2 kehadiran WATI menghiburkan hati aku... kami sering bersaing dalam peperiksaan. Tapi dia lah asyik menang. Aku lawan geng2 hebat tapi dia sekolah biasa. Lupa nak bagitau. Dia di SMK SERI PERAK.

Masuk tingkatan 3 aku terus aktif sukan dan aku sekali lagi mewakili sekolah dalam acara jarak jauh. Di samping tu aku juga mewakili sekolah dalam Bola Sepak sebagai Penjaga gol. Lawak pun ada.. Aku yang pendek jadi keeper.. Aku nak jadi striker cikgu kata aku tak pandai mengelecek walaupun aku lari laju dan stamina bagus..

team aku dapat no.4 time tu kalah separuh akhir 1-0.. Pengadil berat sebelah.. Tak pa lah. Okey juga kalah awal. Boleh mula tumpu PMR. Dah la tak tahu bagaimana rupa exam PMR tu.. Tahun 1993 ni first time UPSR diperkenalkan menggantikan SRP.. Yang diberitahu, melalui PMR syarat lulus adalah lulus BM sahaja. Tp sekolah kami tetapkan untuk kekal di SEMESTI, wajib dapat 3A dan tak D... Aku risau lah sebab aku ni result aku selalu B or C and D jer banyak. A tu selalunya PI dan BM saja..

Ok.. penat arr.. Mau stop dulu lah.. Lain kali tulis lagi.. Mau pulang rumah sudah..

No comments:

Post a Comment