Thursday, July 08, 2010

Bicaraku Tentang Keluarga..


Ini kisah keluarga aku.... Selama ini aku jarang benar menceritakan kisah mereka. Hingga ada yang menganggap aku membelakangkan keluarga... TIDAK... Keluarga aku tetap aku hormati dan sayang... Biar aku jauh, tapi mereka dekat di hati aku..

Abah aku nama SAAD BIN ABDUL RAHMAN.. Lahir tahun 1953.. Kiranya udah berumur 57 tahun. Dulu kerja sebagai nelayan. Tapi kinin just buat kerja ringan2 sesekali gi memancing... Apa yang boleh aku katakan, abah aku jenis tak banyak bercakap tp dia lucu @ mudah mesra orangnya... Bila dia dah suka seseorang tu, memang dia akan bertanya selalu.. Cucu-cucu dia pun sama. Kalau dah mesra dengan dia, bila cucu balik.. abang aku akan diam, murung, demam.. Walaupun aku jarang berbual dengan abah aku tapi aku nak abah aku tau.. AKU SAYANG ABAH..
Mak aku nama SAADIAH BINTI ISHAK yang lahir tahun 1956.. Baru 54 tahun. Kecil je orangnya.. Tp berhati waja.. Aku akui dan kagumi.. Mak aku ni satu special dia... Mulut dia tak suka dok diam.. Ada je nak di cakap. Kalau membebel.. Dari A sampai ke Z boleh patah balik ke A semula.. habis semua dikait2nya. Habis anak menantu kena... Tp kena time angin dia Ok... memang ok... Apapun, 1 yg sangat buat AKU SAYANG MAK AKU ni, dia sanggup berkorban bersusah payah demi anak2 dan orang lain juga pun...

Kakak aku nama ROSNANI SAAD. Lahir tahun 1976... Dia ni banyak berkorban untuk aku. Dia x sambung sekolah menengah sebab dia nak keje bantu keluarga kami yg sangat susah time tu. Mak kata, banyak gaji kak diberikan pada aku masa aku sekolah dulu.. Aku memang terhutang budi dengan dia. Kak kawin dengan MOHD YUSRI dan dikurniakan seorang putera nama MOHD KHAIRIL AZRI.. Selama hampir 5 tahun di Sarawak (ikut suami keje askar) akhirnya pulang... Tapi jodoh kak dengan suami tak panjang. Kini kak dah bergelar ibu tunggal. Anak lah sebagai pengarang hati nuraninya. Aku doa agar kak akan temui pengganti diri dan akan kembali bahagia...

Kemudian aku lah.. Aku akan terus ceritakan diri aku dari masa ke semasa..


Adik aku yang 1st nama RAHAYU SAAD. Panggil Kak Ngah... Lahir tahun 1979... Dia ni jenis yang sangat aktif dan lincah. So, x pelik kalau dia sertai JPA3 dan selalu bertugas di hujung minggu. Juga dah kawin dengan ROSLI ISMAIL tapi sama senasib dengan kakak... Dia juga berpisah dengan suami. Dikurniakan dua cahaya mata berpasang.. LUQMAN HAQIM (kini dibawah jagaan bekas suaminya) dan NURLIYANA ATHIRAH kini berusia 6 tahun di bawah jagaannya...


Adik ke 2 nama ROSMAWATI SAAD yang lahir tahun 1981 dan kini sebagai jururawat di Hospital Seri Manjung... Baru sahaja berkahwin pada 6.6.2010 dengan SUHAIMI MISKON seorang TLDM di Lumut, Perak. Jaga rumah tangga baik2 k... Kak Lang ni jenis yang lucu dan kalau ketawa memang pecah alam... Aku panggil WATI dengan nama SENGKUANG dan suami dia @ adik ipar aku SEMALU.. Ada kisah lah y dipanggil macam tu...


Adik ke 3 nama AZMIL SAAD yang lahir tahun 1984 kini bekerja sebagai penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna KDNHEP di Johor. Berkahwin dengan SITI MARIYATON pada bulan Disember 2009. Seorang yang garang lah pada pandangan aku dan kepala angin juga dia ni... Drift tu kira biasa... Juga harap jaga rumah tangga elok2. Nak2 ATON sekarang ni berbadan dua... Makan, perbuatan tu kena jaga2 takut anak kena tulah.. Itu kata orang dulu-dulu.. ATON ni sepupu kami lah.. Siapa sangka dalam dia mereka berdua menjalin cinta dan kini suami isteri...


Adik ke-4 nama ROSLINDA SAAD dilahirkan tahun 1986. Permata kenangan di bawa pulang dari Pahang masa keluarga berpindah sementara di Tanah Rancangan Felda Lepar Hilir 3, Kuantan... Berkahwin dengan MOHD FAIZAL (adik2 panggil Pak Penyu.. sorry k..)dan kini ada seorang puteri NURIN NURANI berusia 1 1/2 tahun... LINDA keje di Hotel Damai laut, Teluk Senangin.. Suami dia sebagai security Guard di tempat yang sama...

Adik ke-5 ialah AMIZA SAAD yang lahir tahun 1990, la ni mengikuti kursus jahitan Peringkat kedua di Pusat Giat Mara / IKBN sambil part time di butik pengantin dekat2 dengan rumah.. Dia ni jenis yang direct to the point bila cakap. Sekarang bercinta dengan KHAIRUL @ EROL. Kisah mereka ni berlaku disebabkan Astro aku rosak. Si Erol ni keje astro datang baiki dan terberkenan la pulak... Tak pa lah. Asal jaga hubungan tu baik2 jangan cari pasal awal2 its ok..


Adik ke-6 nama AKMAR SAAD. Yang ni spesial sikit. Semua orang suka dia sebab jenis yang paling tak banayk karenah. Bagilah makan apa pun, bagi lah apakai apapun, bagilah keje apapun dia tak komplen, x banyak soal. La ni dia baru masuk POLITEKNIK SULTAN IDRIS SHAH di Sabak Bernam jurusan Diploma Sains Kesetiausaan. Menderu2 air mata masa mula2 pi.. ya lah tak pernah berjauhan famili... Lahir 1992.. GOOD LUCK to You Dikmar... Buktikan hang boleh jadi setiausaha yang berimej @ pandai bergaya x macam la terlalu simple... Buktikan pada AIZZAD yang hang ada cita-cita!!!


Adik yang paling bongsu nama MOHAMAD AIZAD. Sekarang tingkatan 4. Asal tiba je disember akan minta beli kek sambut hari lahir. Nasib lahir tahun 1994 dulu dia tak pandai cakap lagi. So sambut birthday dengan susu badan mak saja lah hahahaha. Dia ambil jurusan sains. Tak tau lah dapat ke tak dia bawa... Tp cita2 nak jadi doktor. Moga tercapai... Dia ni nak kata macam mana ntah. Mat Smart kot.. Hari2 baju mesti basuh @ iron. Mandi tu salin @ tukat baju dalam bilik air. Sejam mau ada kalau dia mandi... Apa yang dibuat dalam bilik air ntah...

Selain 9 orang ni.. Aku ada abang nama ROSLAN tapi meninggal 2 minggu selepas lahir. Juga ada adik bongsu nama NURSALIHAH juga meninggal sebulan lepas lahir. Kedua-dua sebab tak cukup bulan.. Aku juga ada kakak tiri nama SITI AZHA. Anak mak dengan bekas suami yang pertama..

Ni anak buah aku Liyana Athirah, Khairil Azri dan Nurin Nurani dengan tok mereka @ mak aku...


Nanti aku cite juga tentang siapa si kecil ini... Terus membaca blog aku dari masa
ke semasa ok...

Ini lah kisah keluarga akku serba sedikit...

No comments:

Post a Comment