Friday, July 09, 2010

Bicaraku Part IV : Zaman Sekolah Menengah

Assalammulaikum..
Bertemu kita lagi sebelum aku pejam mata. Td kebosanan tahan gaban mendengar ceramah tentang pemakanan. Hadir untuk kursus kepenggunaan koperasi. Tp slot td tentang pemakanan piramid Malaysia. Apa kaitan langsung aku xtau.. sipi2 tu adalah...

Malam ni aku nak sambung cerita dulu. Dan ini nak cite tentang Zaman sekolah menengah pulak. Ada juga lah nanti terselit kisah cinta teng teng teng tengggggg...

Seingat aku, lepas UPSR, aku pun masuk ke SMK Dato Idris, Pengkalan Bahru.. Di Pantai Remis juga lah.. Tak ingat tingkatan 1 apa.. Tp antara kawan aku dalam kelas tu KOR YIK CHING, KOH KOK HIAN, ZAIROL ASRI.. Lain sudah ku lupa sebab aku di SMKDI pun seminggu je. Kenapa? Aku berhenti ke?

Ya... Aku berhenti sebab aku berpindah ke SEMESTI. Anda tahu SEMESTI? Mungkin ada yang pernah dengar tapi tak tahu apa.. SEMESTI itu singkatan bagi SEkolah MEnengag Sains Telek Intan. Aku ditawarkan masuk ke SBP... Alhamdulillah.. Ada rezeki aku untuk ke SBP biarpun UPSR cuma 3A,1B...

Bila aku masuk sana, aku ditempatkan di kelas 1A4. Selain belajar subjek2 biasa.. ada tambahan.. Aku belajar subjek Mandarin. Kelas 1A1- 1A3 belajar Bahasa Arab. 1A4 -1A5 mandari. Cikgunya kau lupa nama apa tapi memang cantik, seksi dan bergetah hahahahahahahaha. Dia selalu pakai skirt aja.. Baju jetat.. Tp aku time tu tak da perasaan tergoda ni.. Just suka tengok sebab cikgu tu putih dan cantuk..

Tp satu bila masuk sana... Aku rasa aku ni kerdil sangat... Manakan tidak.. Kawan2 lain (kelas tu ada 35 semuanya) majoriti 4A aku dan beberapa kawan jer 3A, 1B... Terfikir aku... Mampu ke aku bersaing? Aku ni bukan pandai sangat.... Tapi aku harus mencuba untuk membuktikan keupayaan diri kan... Cuma 1... Aku langsung tak ingat siapa kawan2 sekelas aku... Yang boleh aku bagitau.. Kawan2 yg rapat dengan aku time aku di SEMESTI ialah WAN ZURAIHI, ZABIDI, KHAIRIL AZNI, MUHD KAMALRUL ARIFFIN, AZRI HISYAM @ MANDELA, AZRUL, BADRUL HISHAM SUPIAN... Ada kisah kenapa aku tak rapat dengan ramai orang..

Satu darinya aku ni seorang yang sangat PENDIAM, PEMALU dan boleh kata ORTODOKS lah. Aku tak pandai bergaul dengan orang. Sebab aku rasa rendah diri dengan diri aku, yang miskin, kurang pandai, tiada rupa... Exam aku pun aku hanya mampu berada dalam kumpulan pertengahan. Top 10 x pernah la kecuali sekali masa aku di kelas 3A5... Lain sentiasa belas2 dan paling teruk 2nd last dlm kelas & 3rd last dlm tingkatan. Itu sebab apa tau.. aku sakit dan tak ambil beberapa paper...

Lupa sat soal study.. Aku nak cerita 1 kisah. Permula erti CINTA dalam diri aku.. Bila aku masuk ke SEMESTI di Teluk Intan.. dlm 90 km dari tempat tinggal aku.. Aku selalu menulis surat buat kawan2 mencerita perkembangan aku dan bertanya juga lah perkembangan mereka. Masa tu mana lah ada lagi handfon. Adapun orang kaya2 jer pakai. Jenis macam na? Bayangkan botol minuman berbentuk handfon. Itu lah time tu. Besar2 gajah. Baling anjing pun anjing retak tengkorak... Aku rindukan kawan2 aku nak yang baik2 dengan aku. NORAZARINA, SALIZA, ROSHAIDA, SARINA, JOHARI...

Dan yang kerap membalas surat2 aku cuma NORAZARINA & JOHARI. Tiap minggu aku dan NORAZARIANA berutus surat. Boleh ingat dah. Hari isnin dan jumaat pasti sampai surat dari dia dan hari Selasa dan Sabtu akan sampai surat aku buat dia..Bila dah selalu bersurat, timbul rasa senang dan sayang dalam hati... Sedang masa di SK Panchor tak lah serapat mana pun sebab dia digossip dengan FADZLI...

Makin lama.. surat2 kami bercerita pula soal hati... Then dalam 1 surat dia ceritakan yangdia akan pergi lawatan ke Taman Tasik apa ntah di batu Gajah. Dan dia janji akan belikan aku ole-oleh. Dia juga citer sejak akhir2 ni dia mimpi bertemu dgn ibunya yang mengajar dia ikut ke tempat ibunya... Dia ceria macam2 lah mimpi dia. Dan dia juga ada meninggalkan aku 10 pesanan...

Pesanan yang ke 9 dia lukis gambar lilin menyala... Dia minta aku andaikan lilin itu seperti hubungan kami. Minta dijaga agar tidak padam... Dan ke 10.. Dia minta aku cari insan yang lebih baik darinya sebab katanya dia mungkin x dapat jaga aku nanti. Kami sebenarnya telah merancang... Andai ada kesempatan, kami mahu hidup bersama.. bagi orang lain mungkin anggap ini cinta monyet.. Tp bagu aku yg lurus bendul ni.. Aku anggap ianya serius. Dan dia juga begitu. Kami merancang nak jumpa cuti pertengahan semester.. Tp beberapa hari sebelum cuti.....

Aku dapat surat dari JOHARi yang menyentap semangat aku dan pertama kalinya aku menangis kerana perempuan/orang luar... Bila mana "Aku harap ko sabar banyak2 berita yang aku nak beritahu kau. Kawan kita NORAZARINA telah meninggal sebab accident. Dia dilanggar lari pada...."

Aku menangis semahu2nya tima tu sebab aku masih ingat... Time aku baca surat yang ada kata2 pesanan akhirnya itu lah, dia pergi... Patut lah dia meninggalkan aku pesanan2 itu, Seolah2 dia tahu dia akan pergi meninggalkan aku buat selamanya...

*MAAF.... izinkan aku menangis sekejap ya....

Aku sedih sebab surat yang dia tulis itu telah aku keciciran masa aku kemas2 barang untuk meninggalkan SEMESTI sebab dah habis SPM. 4 tahun aku simpan elok2 surat tu akhirnya hilang. Hanya aku ingat sajalah 10 pesanan arwah. Nak bukti aku tak punya lagi... Hingga ke saat ini aku BELUM PERNAH menziarahi arwah sebab aku belum bersedia untuk bertemu dengan dia. Aku hanya akan ke pusara arwah dan bertemu dengannya apabila kau sudah temui insan yang lebih baik darinya... Seperti mana yang dia pesan... Aku hampir bertemu dengan insan terbaik tp nampaknya tidak lah termampu untuk sentiasa menjadi terbaik...

Apapun aku harap satu masa yang entah bila, aku akan dapat membawa insan yang terbaik buat aku yangboleh aku bawa 'berjumpa' dengan Arwah. Apa sekali pun, abu benar2 sayangkan arwah... Kalau lah umurnya panjang, aku yakin aku sedang hidup bahagia bersama dirinya dan anak2 kami juga.. pernah aku bermimpi dia datang pada aku. Dia selalu bertanya keadaan aku dan apabila aku kesedihan, kebuntuan, pasti dia hadir dalam mimpi aku memberi peransang dan semangat. Hingga kini kadang2 ia tetap hadir. Tp 1 lagi rahsia yang tak pernah aku cerita pada siapa-siapa.. Dia kerap hadir memberi semangat buat aku masa aku menghadapi krisis rumah tangga tahun 2008. Hingga kan dia turut menangis melihat aku yang ke'sakit'an menanggung derita. Dia memohon maaf kerana tak mampu membantu aku..

Aku harap 1 masa, aku akan temui bahagia dan aku akan kongsikan kebahgiaan itu bersama dia. Buat mu insan kesayanganku.. Aku doakan dirimu ditempatkan disisi hamba Allah yang dirahmati dan aku pasti akan 'mengjenguk' mu dirumah kekal abadi yang sedang kau bersemadi. Ku sedekah kan Al-Fatihah buat mu NORAZARINA. Al Fatihah...

Sejak pemergiannya aku tutup serapat2nya pintu hatiku kepada perempuan. Bercakap boleh tapi nak sayang lebih2 aku x mampu... Hampir 5 tahun aku tutup hati ku buat perempuan. Macam aku cakap, berkawan YES.. Bercinta NO... Aku hanya buka pintu hati bila aku masuk Matrik UUM. Bayangkan dari akhir 1991 sehingga pertengahan 1996... Aku tak mampu nak melupakan kasih sayangnya pada aku...

Ok.. Cukup tentang dia... Esok aku sambung lagi dengan kisah aku masa tingkatan 2 pulak k... La pun dah nak pukul 12. Aku mau tidur. Esok bersambung kursus lagi... Salam dari aku.. Asslammualaikum.

No comments:

Post a Comment